Celem projektu jest zbudowanie społeczności nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy wyposażeni przez ekspertów OSE w wiedzę i narzędzia będą przewodnikami po cyfrowym świecie dla uczniów, innych nauczycieli i rodziców.
Dzięki projektowi OSEhero zwiększy się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice będą wiedzieli, jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia. Udział w projekcie pozwoli nauczycielom i całej społeczności szkolnej wspierać pozytywne zachowania online oraz rozwijać kompetencje cyfrowe w procesie nauczania, w tym umiejętność krytycznego myślenia i refleksyjnego wykorzystywania zasobów znajdujących się w internecie.
Celem projektu jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim włączenie nauczycieli w aktywne działania w swoich szkołach.
Uczestnicy projektu OSEhero będą mogli organizować inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa oraz aktywnie korzystać z materiałów edukacyjnych.
Organizatorem i wykonawcą projektu OSEhero jest NASK-PIB. Projekt jest realizowany w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Realizacja projektu
Kahoot - bezpieczny internet
Uczniowie klasy 8 przygotowali Kahooty związane z bezpieczeństwem w sieci. Uczniowie klas 4-6 podczas zajęć informatycznych rywalizowali ze sobę sprawdzając swoją wiedzą na temat bezpiecznej pracy z internetem. Odpowiadając na pytania w Kahootah wykazali się dużą światomością zagrożeń i sposobów reagowania na niebezpieczne sytuacje.
Bezpieczeństwo w internecie z Micro:bitem
Uczniowie klas czwartych podczas lekcji informatyki ułożyli hasła związane z bezpieczną pracą w internecie. Zaprogramowali Micro:bity, aby na wyświetlaczu pojawiał się ich tekst. Następnie przesyłali go na Micro:bitykolegów wykorzystując opcję radia. Wykazali się dużą kreatywnością.
Dzień Bezpiecznego Internetu



Podczas zajęć bibliotecznych w klasie 7c uczniowie zastanawiali się nad tym, co to znaczy bezpiecznie lub nieco mniej bezpiecznie korzystać z Internetu i gier komputerowych lub gier online. Przeprowadzili w grupie sondę klasową - "Przeciętny nastolatek w sieci", a później wypełnili kartę pracy: Moje ścieżki w Internecie.
Uczniowie porównali wyniki z ogólnym badaniem w tej grupie wiekowej, a także zastanowili się nad korzystaniem przez nich z Internetu w ciągu dnia i nocy.
Grupa wywnioskowała, że nie jest tak źle, jeśli chodzi o dbanie o higienę cyfrową, ale też, że w sieci spędzają sporo czasu, a obecność w mediach społecznościowych jest nagminna. Większość jednak stwierdziła, że kontroluje korzystanie, utrzymuje kontakty z rówieśnikami i potrafi odłożyć komputer, telefon na rzecz innych ważnych zajęć, np. sportowych.
Uczniowie klas 7 i 8 w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu na lekcjach informatyki zapoznali się z tematem fake newsów. Rozwiązywali quiz sprawdzający, czy potrafią je rozpoznać, po czym tworzyli własne fake newsy. Poniżej zbiory tych najciekawszych w plikach PDF.