Celem projektu jest zbudowanie społeczności nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy wyposażeni przez ekspertów OSE w wiedzę i narzędzia będą przewodnikami po cyfrowym świecie dla uczniów, innych nauczycieli i rodziców.
Dzięki projektowi OSEhero zwiększy się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice będą wiedzieli, jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia. Udział w projekcie pozwoli nauczycielom i całej społeczności szkolnej wspierać pozytywne zachowania online oraz rozwijać kompetencje cyfrowe w procesie nauczania, w tym umiejętność krytycznego myślenia i refleksyjnego wykorzystywania zasobów znajdujących się w internecie.
Celem projektu jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim włączenie nauczycieli w aktywne działania w swoich szkołach.
Uczestnicy projektu OSEhero będą mogli organizować inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa oraz aktywnie korzystać z materiałów edukacyjnych.
Organizatorem i wykonawcą projektu OSEhero jest NASK-PIB. Projekt jest realizowany w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Realizacja projektu
Kahoot - bezpieczny internet
Uczniowie klasy 8 przygotowali Kahooty związane z bezpieczeństwem w sieci. Uczniowie klas 4-6 podczas zajęć informatycznych rywalizowali ze sobę sprawdzając swoją wiedzą na temat bezpiecznej pracy z internetem. Odpowiadając na pytania w Kahootah wykazali się dużą światomością zagrożeń i sposobów reagowania na niebezpieczne sytuacje.
![1k.jpg [828x621]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/1k.jpg)
![2k.jpg [828x621]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/2k.jpg)
![k2.png [1829x847]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/k2.png)
Bezpieczeństwo w internecie z Micro:bitem
Uczniowie klas czwartych podczas lekcji informatyki ułożyli hasła związane z bezpieczną pracą w internecie. Zaprogramowali Micro:bity, aby na wyświetlaczu pojawiał się ich tekst. Następnie przesyłali go na Micro:bitykolegów wykorzystując opcję radia. Wykazali się dużą kreatywnością.
![1m.jpg [828x621]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/1m.jpg)
![2m.jpg [828x621]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/2m.jpg)
![3m.jpg [828x621]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/3m.jpg)
![4m.jpg [828x1104]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/4m.jpg)
![6m.jpg [828x621]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/6m.jpg)
Dzień Bezpiecznego Internetu
![komiks.png [2999x1274]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/mariia_karakhim_4a.png)
Podczas zajęć bibliotecznych w klasie 7c uczniowie zastanawiali się nad tym, co to znaczy bezpiecznie lub nieco mniej bezpiecznie korzystać z Internetu i gier komputerowych lub gier online. Przeprowadzili w grupie sondę klasową - "Przeciętny nastolatek w sieci", a później wypełnili kartę pracy: Moje ścieżki w Internecie.
Uczniowie porównali wyniki z ogólnym badaniem w tej grupie wiekowej, a także zastanowili się nad korzystaniem przez nich z Internetu w ciągu dnia i nocy.
Grupa wywnioskowała, że nie jest tak źle, jeśli chodzi o dbanie o higienę cyfrową, ale też, że w sieci spędzają sporo czasu, a obecność w mediach społecznościowych jest nagminna. Większość jednak stwierdziła, że kontroluje korzystanie, utrzymuje kontakty z rówieśnikami i potrafi odłożyć komputer, telefon na rzecz innych ważnych zajęć, np. sportowych.
![7c.jpg [940x788]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/7c.jpg)
Uczniowie klas 7 i 8 w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu na lekcjach informatyki zapoznali się z tematem fake newsów. Rozwiązywali quiz sprawdzający, czy potrafią je rozpoznać, po czym tworzyli własne fake newsy. Poniżej zbiory tych najciekawszych w plikach PDF.
![fake_news_2.png [723x818]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/fake_news_2.png)
![1.png [1000x715]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/1.png)
![2.png [597x444]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/2.png)
![3.png [595x416]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/3.png)
![4.png [584x441]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/4.png)
![5.png [596x446]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/5.png)
![6.png [593x441]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/6.png)
![7.png [584x442]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/7.png)
![8.png [591x447]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/8.png)
![9.png [592x447]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/9.png)
![10.png [596x444]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/10.png)
![11.png [589x416]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/103740/zdjecia/orign/11.png)