Przypominamy, że nasza szkoła przystąpiła do programu Aktywni Błękitni,
organizowanego przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, mającemu na celu poszerzanie wiedzy i świadomości, promującego proekologiczne postawy oraz wyrobienie wśród uczniów nawyków bezpiecznego i aktywnego korzystania z zasobów wodnych.
Kilka działań już za nami, Uczniowie różnych klas, zarówno młodszych i starszych, mieli okazję bliżej przyjrzeć się zjawisku suszy, rozmawialiśmy o codziennym zużyciu wody przez każdego z nas, dyskutowaliśmy również o sposobach jej oszczędzania.
Z klasami 5 tworzyliśmy “Kwietne Łąki” - na razie w formie plakatów, ale na wiosnę będziemy wysiewać prawdziwe :-). Poniżej zdjęcia prac przedstawiających nasze “kwietne łąki”.
Na lekcjach chemii poznawaliśmy też źródła źródła zanieczyszczeń wody.
Powyższe działania wzbogacają naszą wiedzę i świadomość na temat tej drogocennej substancji jaką jest woda.
Już wkrótce kolejne zadanie - w przyszłym tygodniu będziemy rozmawiać na temat Edukacji Globalnej, wówczas również będzie okazja do poszerzenia wiedzy na temat wody. Zapraszamy do śledzenia strony internetowej - tam pojawi się zadanie konkursowe dla wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły :-). Będą również nagrody i dyplomy :-)
Zapraszamy do wspólnej zabawy
Aleksandra Janka-Ciesielska, szkolny koordynator programu
CEL PROGRAMU: STWORZENIE SIECI SZKÓŁ PRZYJAZNYCH WODZIE – „AKTYWNI BŁĘKITNI”.
Szkoła przyjazna wodzie, to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów, nauczycielami i uczniami oraz społecznością lokalną systematycznie i planowo działa na rzecz edukacji ekologicznej, w szczególności w zakresie dbałości o wodę i znajomości zasad bezpiecznego korzystania z rekreacji wodnej.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wraz z partnerami: policją i strażą pożarną, ratownikami WOPR zachęcają do realizacji edukacji o zrównoważonym rozwoju w gospodarce wodnej, szczególnie ochrony przeciwpowodziowej i zapobieganiu skutkom suszy.
Program jest objęty patronatami: Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
W ramach programu będziemy korzystać z materiałów edukacyjnych zapewnionych przez organizatorów, podejmować różne działania na rzecz edukacji związanej z wodą oraz będziemy brać udział w pokazach z zakresu ratownictwa wodnego i udzielania pierwszej pomocy. Podczas trwania programu Uczniowie dowiedzą się jak oszczędzać wodę i dbać o jej jakość, ale także zapoznają się z jednymi z najdotkliwszych zjawisk naturalnych jakimi są susza i powódź.
Zachęcamy do obejrzenia spektaklu o wodzie „Rodzaje Błękitu” inaugurującego III edycję programu, który był emitowany na kanale you tube w dniu 12 października.
Poniżej karta wiedzy – czyli co warto wiedzieć przed spektaklem.
https://poznan.wody.gov.pl/images/Karta_wiedzy_-_Spektakl_o_wodzie_-_pa%C5%BAdziernik_2021.pdf
Za nami już pierwsze działania w ramach programu.
W dniu 15 października – Dniu Projektów w naszej szkole – Uczniowie zapoznali się między innymi z pojęciem i rodzajami suszy, a także rozmawialiśmy o tym jak zapobiegać skutkom tego dotkliwego zjawiska. Nasze pomysły zostały również uwiecznione na papierze w różnych formach.
„Wodne” tematy były również poruszane na lekcjach j. polskiego i angielskiego. Na lekcjach fizyki rozmawialiśmy o łąkach kwietnych, a na chemii analizowaliśmy proces oczyszczania wody.
Klasy młodsze także dowiedziały się czym jest susza i jakie są jej rodzaje.
Kolejne nasze działania będą miały na celu dalsze uświadamianie nas wszystkich jak ważna jest woda i racjonalne z niej korzystanie.
REALIZACJA PROJEKTU
![20240614_121105.jpg [2125x3067]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/89945/zdjecia/orign/20240614_121105.jpg)
Brawowo dla całej społeczności naszej szkoły !!!!
Najbardziej aktywna szkoła w projekcie edukacyjnym “Aktywni Błękitni - Szkoła Przyjazna Wodzie” rok szkolny 2023/2024, to właśnie SP 7 w Toruniu.
W miniony piątek, t.j. 14 czerwca, dwie uczennice klasy 7a, pod opieką koordynatorki projektu, pani Aleksandry Janki-Ciesielskiej, odebrały certyfikat i nagrodę dla Szkoły Przyjaznej Wodzie. PGW Wody Polskie i Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy, uznali naszą szkołą za najbardziej aktywną w projekcie “Aktywni Błękitni - Szkoła Przyjazna Wodzie”. Wykonaliśmy szereg działań obowiązkowych, a także podejmowaliśmy różnorodne zadania dodatkowe pozwalające na poszerzanie wiedzy w obszarze gospodarowania zasobami wodnymi i bezpiecznego wypoczynku nad wodą ☔💧🐟🚣🏄🤽
![20240614_104033.jpg [4000x2252]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/89945/zdjecia/orign/20240614_104033.jpg)
![20240614_104019.jpg [4000x2252]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/89945/zdjecia/orign/20240614_104019.jpg)
Ogromne gratulacje dla Uczniów i ich Rodziców a także wszystkich nauczycieli naszej szkoły.
Dziękujemy za zaangażowanie, sumienne wykonywanie proponowanych działań i owocną współpracę.
Aleksandra Janka-Ciesielska, koordynator projektu
wraz z wszystkimi nauczycielami SP7
Zajęcia z ratownictwa wodnego ze Strażakami - w ramach realizacji projektu "Aktywni Błękitni"
![20240528_105112.jpg [4000x2252]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/89945/zdjecia/orign/20240528_105112.jpg)
![20240528_112647.jpg [4000x2252]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/89945/zdjecia/orign/20240528_112647.jpg)
Więcej zdjęć znajduje się w naszej galerii.
W tygodniu do 6 do 10 czerwca obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Oceanu.
https://www.focus.pl/artykul/swiatowy-dzien-oceanow-dzialaj
Realizując ostatnie zadanie w ramach programu “Aktywni Błękitni” przypomnialiśmy wszystkim, że to od naszych codziennych decyzji zależy stan mórz i oceanów oraz zachęcaliśmy do podejmowania świadomych, dobrych dla środowiska i nas samych wyborów.
Aby chronić ekosystemy morskie nie trzeba wielkich czynów: wystarczy ograniczyć ilość zużywanego plastiku, ze starannością segregować śmieci, a podczas zakupów do sklepowego koszyka wrzucać produkty rybne i owoce morza z certyfikatem zrównoważonego rybołówstwa.
Dla uczniów wszystkich klas 1-8 zostały zaplanowane różne aktywności mające na celu poszerzenie wiedzy na temat roli oceanów i mórz na naszej planecie.
Uczniowie mieli okazję uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych podczas których poruszany był temat ochrony mórz i oceanów oraz racjonalnego korzystania z ich zasobów. Podczas realizacji tych działań uczniowie poznawali zasady zrównoważonego rybołówstwa, a także środowisko przyrodnicze i mieszkańców naszego morza – Bałtyku.
W zależności od wieku uczniów i przedmiotu realizowane były różne aktywności.
Na lekcjach przyrody, biologii, chemii, geografii, ZRZiU i Zajęciach z Wychowawcą – uczniowie poznawali środowisko przyrodnicze i mieszkańców Bałtyku w oparciu o karty edukacyjne i scenariusz lekcji „Może poznajmy nasze morze”, pojawiły się różne ciekawostki o wodzie, a także zasady działania elektrowni wodnych. Na lekcjach plastyki i techniki – prace plastyczne: „Skarpetkowa rybka” i „Podwodny świat”, na lekcjach j.polskiego uczniowie mieli okazję poznać zagrożone gatunki Bałtyku, a końcowym efektem pracy będzie napisanie „listu do ludzi” zawierającego apel o uratowanie jednego z zagrożonych gatunków.
W klasach 1-3 nauczyciele proponowali uczniom filmy edukacyjne dotyczące znaczenia mórz i oceanów oraz zrównoważonych połowów. Uczestnicy zajęć mieli okazję do: wykonania prac plastycznych: „Skarpetkowa rybka” i „Podwodny świat”, zagrania w grę planszową „Rozbitek”.
Większość zajęć była realizowana z wykorzystaniem kart edukacyjnych i innych materiałów dostępnych na stronie MSC: https://www.msc.org/pl/edukacja
Poniżej przykłady naszych wspólnych aktywności:
Galeria
Nasze kolejne działania w ramach programu “Aktywni Błękitni”.
Podczas zajęć ZRZiU uczniowie klas piątych w ramach Tygodnia Czystości Wód, analizowali problem zanieczyszczania wód.
Na początku zajęć nastąpiła prezentacja spotu filmowegobędącego częścią kampanii „Wody to nie śmietnik”.
Kampania społeczna: Wody to nie śmietnik!
Dało to początek dyskusji – ćwiczenie w formie burzy mózgów na temat problemu zaśmiecania wód. Uczniowie mówili czy jest to znane im zjawisko czy może nigdy dotąd się z nim nie zetknęli. Po chwili rozmowy omawialiśmy rodzaje zanieczyszczeń jakie mogą trafiać do wód – uczniowie podawali swoje propozycje, a następnie zapoznali się z treścią filmu edukacyjnego „WOW, czyli wszystko o wodzie - zanieczyszczenie wód”.
WOW, czyli Wszystko o Wodzie – Zanieczyszczenie wód (Odc. 7)
Po prezentacji filmu jeszcze raz wróciliśmy do rodzaju i źródeł zanieczyszczeń, uczniowie mogli zweryfikować swoją wiedzę poprzez wykonanie kilku ćwiczeń interaktywnych w odniesieniu do tematu segregacji odpadów i rodzajów zanieczyszczeń. Następnie Uczniowie skupili się na przygotowaniu wspólnego klasowego plakatu „Wody to nie śmietnik” składającego się z indywidualnych pomysłów poszczególnych uczniów.
Uczniowie uczestniczący w zajęciach już wiedzą, że problem zaśmiecania wód jest poważny i może dotyczyć każdego z nas. Zostały wypracowane sposoby działań ograniczające to niekorzystne zjawisko, a także odpowiedniej reakcji na zaobserwowanie takiego zagrożenia.
Zadanie to miało na celu wypracowanie odpowiedniej proekologicznej postawy Uczniów wobec problemu zaśmiecania wód. w galerii poniżej można zobaczyć efekty pracy Uczniów.
22 marca Światowy Dzień Wody
Już wkrótce będziemy obchodzili Światowy Dzień Wody.
22 marca w naszej szkole przyjrzymy się bliżej cennej substancji jaką jest woda.
Za tej okazji czeka na Was kilka działań:
-
ubieramy się na niebiesko - w klasach 4-8 jest to zadanie w ramach akcji “klasa na Medal”
-
przygotowujemy gazetkę “Światowy Dzień Wody” na drzwiach wejściowych do sal (klasy 4-8) - zadanie w ramach akcji “klasa na Medal”
-
zapraszamy do udziału w konkursach:
-
klasy 1-3 - międzyklasowy konkurs na plakat z hasłem promującym oszczędzanie wody
-
klasy 4-6 - szkolny konkurs “Woda naszym skarbem” - Regulamin
-
klasy 7-8 - szkolny konkurs “Mój dekalog na oszczędzanie wody” - Regulamin
-
podczas przerw zapraszamy do rozwiązywania zagadek, łamigłówek, rebusów o tematyce wodnej. Zadania będą rozwieszone w różnych miejscach w budynku szkoły przy ulicy Morcinka. Potrzebny będzie telefon, czytnik kodów QR i chęć do zabawy.
W nagrodę możliwość uzyskania nagrody :-)
Zapraszamy wszystkich do wspólnej “wodnej” zabawy
n-l przyrodnicy i koordynator programu “Aktywni Błękitni”
Nasze kolejne działanie w ramach programu “Aktywni Błękitni”
„Wędrówki kranówki” - Uczniowie klas 4-8 już wiedzą jaką podróż odbywa “kranówka”.
źródło: http://blizejzrodel.pl/blizej-wiedzy/wiesz-skad-sie-bierze-woda-w-twoim-domu/
Podczas miesiąca lutego w naszej szkole, na zajęciach geografii, ZRZiU oraz Zajęciach z Wychowawcą, w klasach 4-8, poruszany był temat „kranówki”.
Uczniowie poznali dokładną drogę jaką pokonuje kranówka, co się z nią dzieje, gdzie trafia gdy już z niej skorzystamy. Wypracowane zostały sposoby na oszczędzanie „kranówki” - tak zwane “dobre praktyki”.
Zajęcia odbywały się według scenariusza przygotowanego przez n-l geografii. Głównym celem zajęć było poszerzenie wiedzy na temat tego skąd bierze się woda w kranie, wskazanie codziennych sposobów oszczędzania wody.
Po krótkim filmie edukacyjnym, poruszającym między innymi temat zasobów wodnych w Polsce i działań mających na celu zmniejszenie jej zużycia, uczniowie rozmawiali o tym jak wygląda droga kranówki do naszych domów. Następnie układali puzzle/układankę przedstawiającą kolejne etapy „wędrówki” kranówki, w dalszej kolejności rozwiązywali quiz i przyporządkowali działania mające na celu oszczędzanie wody do różnych urządzeń dostępnych w naszych domach.
Ostatnim zadaniem było przygotowanie plakatu zatytułowanego “Sposoby na oszczędzanie wody” - jak zadbać o to aby “kranówki” nigdy nie zabrakło.
Poniżej wspaniałe efekty Waszej pracy. Z takimi pomysłami możemy być spokojni. Należy tylko wdrożyć je do codziennego życia, a wówczas nie będziemy musieli martwić się o to, że kranówki mogłoby zabraknąć….
Dziękuję za Wasze zaangażowanie,
Aleksandra Janka-Ciesielska, szkolny koordynator programu “Aktywni Błękitni”
„Wody podziemne – niewidzialny skarb”
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku zaprasza uczniów szkół podstawowych do udziału w konkursie na film krótkometrażowy, fotoreportaż lub klip muzyczny pt. „Wody podziemne – niewidzialny skarb”.
Motyw przewodni konkursu powiązany jest z tegorocznym Światowym Dniem Wody, w tym roku obchodzonym, 22 marca, pod hasłem „WODY PODZIEMNE - UCZYNIANIE NIEWIDOCZNEGO WIDOCZNYM”.
Również w naszej szkole 22 marca będziemy obchodzić ten dzień, szczegóły już wkrótce.
A póki co …… Wybierz się w podróż w głąb Ziemi i znajdź niewidzialny skarb jakim są wody podziemne. Stwórz film, fotoreportaż lub klip.
Międzyszkolny Konkurs
"Wody podziemne niewidzialny skarb"
https://gdansk.wody.gov.pl/aktualnosci/1223-konkurs-dla-uczniow-wody-podziemne-niewidzialny-skarb#
Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych uczestniczących w programie” Aktywni Błękitni - szkoła przyjazna wodzie”. Motyw przewodni konkursu powiązany jest z hasłem tegorocznego Światowego Dnia Wody.
Zadanie konkursowe polega na wykonaniu reportażu, filmu lub klipu o długości, max. 2 min., który tematycznie będzie związany z jednym z motywów poświęconych:
- zasobom wód podziemnych – czym są i jak powstają wody podziemne,
- roli wód podziemnych w życiu człowieka i sposobom ich wykorzystania,
- zasoby wód podziemnych a zasoby wód powierzchniowych w Polsce/świecie oraz dlaczego warto je chronić,
- jakie są zagrożenia dla jakości i ilości wód podziemnych i jak można je zminimalizować,
- w jaki sposób sam korzystam z zasobów wód podziemnych?
- co każdy z nas może zrobić, aby jakość wód podziemnych poprawiała się lub nie ulegała pogorszeniu.
Materiał zgłoszony do konkursu może zostać nakręcony przy pomocy telefonu komórkowego, aparatu fotograficznego lub kamery.
Na ocenę prac zgłoszonych do konkursu składać się będą:
-
niestandardowe pomysły podejścia do tematu;
-
nowatorskie ujęcie problemu;
-
koncepcje wykraczające poza utarte schematy;
-
merytoryczny poziom opracowania i jego forma;
-
zgodność opracowania z tematem pracy.
Prace konkursowe zostaną zamieszczone na stronie: gdansk.wody.gov.pl, na profilu Facebook Aktywni Błękitni oraz kanale Wód Polskich na portalu YouTube.
Do Konkursu można zgłaszać prace konkursowe w 3 kategoriach (fotoreportaże/fotocasty, filmy lub klipy) wcześniej niepublikowane, nieprezentowane i nienagradzane w innych konkursach - trzeba ją wskazać w formularzu zgłoszeniowym uczestnika.
Prace konkursowe należy przesłać do 15 marca 2022 r. drogą elektroniczną na adres mailowy Ewa.Wisniewska@wody.gov.pl lub Boguslaw.Pinkiewicz@wody.gov.pl wraz z wypełnioną kartą zgłoszenia. (Można skorzystać z serwisu transferu plików, np. Wetransfer)
Wszystkie informacje na temat konkursu (regulamin i załączniki znajdują się na stronie www.gdansk.wody.gov.pl (https://gdansk.wody.gov.pl/aktualnosci/1223-konkurs-dla-uczniow-wody-podziemne-niewidzialny-skarb#) w zakładce Nasze działania – AKTYWNI BŁĘKITNI oraz poniżej ogłoszenia.
Pokaż jak proste działania mogą przyczynić się do uzupełniania zasobów wód podziemnych.
Szkolny koordynator programu Aktywni Błękitni
Aleksandra Janka-Ciesielska
załącznik nr 1 - zgoda na przetwarzanie danych
załącznik nr 2 - formularz zgłoszeniowy
Wody to nie śmietnik
Nasze kolejne działania w ramach programu “Aktywni Błękitni”.
Kampania społeczna: Wody to nie śmietnik!
Dało to początek dyskusji – ćwiczenie w formie burzy mózgów na temat problemu zaśmiecania wód. Uczniowie mówili czy jest to znane im zjawisko czy może nigdy dotąd się z nim nie zetknęli. Po chwili rozmowy omawialiśmy rodzaje zanieczyszczeń jakie mogą trafiać do wód – uczniowie podawali swoje propozycje, a następnie zapoznali się z treścią filmu edukacyjnego „WOW, czyli wszystko o wodzie - zanieczyszczenie wód”.
WOW, czyli Wszystko o Wodzie – Zanieczyszczenie wód (Odc. 7)
Po prezentacji filmu jeszcze raz wróciliśmy do rodzaju i źródeł zanieczyszczeń, uczniowie mogli zweryfikować swoją wiedzę poprzez wykonanie kilku ćwiczeń interaktywnych w odniesieniu do tematu segregacji odpadów i rodzajów zanieczyszczeń.
Następnie Uczniowie skupili się na przygotowaniu wspólnego klasowego plakatu „Wody to nie śmietnik” składającego się z indywidualnych pomysłów poszczególnych uczniów.
Uczniowie uczestniczący w zajęciach już wiedzą, że problem zaśmiecania wód jest poważny i może dotyczyć każdego z nas. Zostały wypracowane sposoby działań ograniczające to niekorzystne zjawisko, a także odpowiedniej reakcji na zaobserwowanie takiego zagrożenia.
Zadanie to miało na celu wypracowanie odpowiedniej proekologicznej postawy Uczniów wobec problemu zaśmiecania wód.
![woda_nie_smietnikjpg [400x300] woda_nie_smietnikjpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/432/cms/szablony/89945/zdjecia/woda_nie_smietnik.jpg)