Czerwiec w bibliotece
Czerwiec jest zawsze pracowitym miesiącem dla nauczycieli bibliotekarzy, którzy kompletują zwroty książek i podręczników. Poza tym, w czerwcu odbywały się lekcje biblioteczne w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Nauczyciele bibliotekarze brali udział w wielu uroczystościach szkolnych oraz wyjściach klas m.in. do Galerii Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży i do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Toruniu.
W czerwcu poznaliśmy laureatów konkursów czytelniczo-plastycznych: dla klas 1-3 „Najładniejszy zeszyt lektur” oraz dla klas 4-8 „Mój ulubiony bohater literacki/ Moja ulubiona bohaterka literacka”.Uczniowie otrzymali nagrody książkowe zakupione z Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Dodatkowo nauczyciele bibliotekarze złożyli zamówienie na podręczniki na przyszły rok szkolny 2025/2026 i przygotowali nowy zestaw podręczników i programów nauczania na rok szkolny 2025/2026.
Maj w biliotece
W maju obchodziliśmy Ogólnopolski Tydzień Bibliotek pod hasłem: „Biblioteka. Lubię tu być.” Nauczyciele bibliotekarze zaproponowali uczniom wypełnianie karteczek z refleksją, dlaczego lubią być w bibliotece. Z przyjemnością poznałyśmy odpowiedzi na to pytanie: biblioteka jest super, bo uczniowie lubią czytać książki, lubią grać w szachy, rozmawiać z paniami, ponieważ jest cicho i panie są miłe, bo są ciekawe książki, bo można leżeć na pufach, bo panie są radosne i uśmiechnięte.
W tym miesiącu odbyły się również lekcje biblioteczne w klasach 1c, 2c i 4a na podstawie warsztatu SMP 2.0 na temat bezpieczeństwa i akceptacji. W klasach młodszych lekcje odbyły się na podstawie teatrzyku kamishibai „Ula jest inna” zakupionego w ramach realizacji NPRC 2.0. Uczniowie wspólnie stworzyli mapę myśli nt. akceptacji. Następnie uczniowie podzielili się na grupy i wykonali plakaty składające się z ich odrysowanych dłoni. Każda dłoń została pokolorowana i ozdobiona w inny ciekawy sposób. W klasie 4 z kolei odbyło się głośne czytanie opowiadań "Historia o bezpieczeństwie" i "Historia o akceptacji" z książek: "Opowieści o tym, co daje moc" oraz "Opowieści o tym, co w życiu ważne" M. Michalaka. Następnie uczniowie w części warsztatowej, podzieleni na grupy, tworzyli mapy myśli, jedni na temat bezpieczeństwa, drudzy na temat akceptacji. Uczniowie pracowali aktywnie, zwracali uwagę na sprawy dla nich ważne w przestrzeni szkolnej, pytali, dyskutowali.
W maju odbyły się egzaminy ósmoklasisty, podczas których nauczyciele bibliotekarze byli zaangażowani do udziału w komisjach, w rezerwie i na dyżurach. Bibliotekarze byli też opiekunami uczniów na wycieczkach i wyjściach m.in. do ZOO w Płocku, na Wydział Historii UMK, do Bunkra 51 (pokój zagadek i paintball laserowy), do Muzeum Etnograficznego na warsztaty regionalne.
Kwiecień w bibliotece
W kwietniu uczniowie klas drugich uczęszczający na zajęcia klubu czytelniczo-filmowego zaprezentowali teatrzyk kamishibai pt.: ”Opowieści o Wyspie Wielkanocnej i tradycjach wielkanocnych z całego świata”. W ciągu kilku ostatnich tygodni zajęć uczniowie wymyślali historię oraz projektowali karty do teatrzyku kamishibai. Pracowali w zespołach metodą projektu na podstawie treści
z podręcznika „Szkoła na TAK” oraz wykorzystywali umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie nt. świąt wielkanocnych w różnych zakątkach świata. Efekt ich pracy można obejrzeć na szkolnym kanale w serwisie YouTube:
Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich oraz Dnia Ziemi nasza szkoła włączyła się w IV edycję Ogólnopolskiej Akcji Siania Nasionek Czytelnictwa. Uczniowie klasy 2b i 6a podczas warsztatów w bibliotekach zastanawiali się, co wyrośnie z takiego nasionka? W efekcie zasiali m.in.: przyjaźń, marzenia, zdrowie, dobroczynność, miłość, wyobraźnię, pamięć, ortografię, urozmaicony zasób słownictwa. Akcja siania nasionek jest inspiracją do kreatywnego, niestandardowego podejścia do czytelnictwa. Poniżej podziękowanie za uczestnictwo w akcji:
Ponadto nauczyciele bibliotekarze przeprowadzili zajęcia biblioteczne promujące czytelnictwo w ramach programu SMP 2.0 pt.: „Co dają ci najbliżsi, co dodaje Ci skrzydeł?”. Uczniowie klas 2b, 3a, 3b i 5b zastanawiali się, jakie wsparcie dają im najbliżsi oraz co ich uskrzydla. Kolejnym zadaniem uczniów było wypisanie przykładów – kto lub co nas uskrzydla, sprawia, że czujemy się dobrze, lepiej , bardziej wartościowi, bezpieczni. Swoje propozycje umieścili na specjalnie przygotowanych kartkach.
W kwietniu we współpracy z nauczycielem plastyki ogłoszono konkurs plastyczno-czytelniczy dla klas 4-8 „Mój ulubiony bohater literacki”. Na prace czekamy do połowy maja.
Nauczyciele bibliotekarze brali udział w wielu wyjściach klas, m.in. do Muzeum Etnograficznego, w warsztatach ekologicznych na Barbarce, w wycieczce do gospodarstwa agroturystycznego „Babaluda”, podczas rekolekcji, do Muzeum Okręgowego na warsztaty dot. kultury Orientu, na UMK na warsztaty w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.
Księgozbiór w tym miesiącu powiększył się o 140 egz. darów lektur i literatury dla dzieci i młodzieży od uczniów, rodziców i nauczycieli.
Marzec w bibliotece
W marcu odbywały się zajęcia w ramach Klubu Czytelniczo-Filmowego dla klas 2.
W ramach zajęć uczniowie poznali bliżej Wyspę Wielkanocną oraz dowiedzieli się wielu ciekawostek nt. tradycji wielkanocnych w Polsce i na świecie. Dzięki temu przygotowali historię w formie kart do teatrzyku kamishibai o dwóch dziewczynkach z Torunia podróżujących w czasie i zwiedzających miejsca, w których obchodzi się Wielkanoc. Zajęcia odbywają się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
W ciągu ostatnich kilku tygodni nauczyciele opracowywali książki przekazane w darze od uczniów i nauczycieli, dzięki czemu sukcesywnie powiększamy księgozbiór szkolny. Na biblioteczne półki trafiły m. in. książki z serii Nela Mała Reporterka, seria Żubr Pomponik, książki kucharskie dla dzieci-Cecylka Knedelek, Gang Słodziaków, Fajniaków i Swojaków czyli przygody sympatycznych zwierząt leśnych promujące ekologię i zdrowy styl życia oraz wiele innych.
Nauczyciele bibliotekarze brali udział w wielu wyjściach klas m.in. do Teatru Muzycznego, do Domu Harcerza na konkurs „Wierszoklepka”, na Giełdę Szkół Ponadpodstawowych do SP11, na warsztaty kulinarne do pizzerii Azzurro, a także w organizacji konkursu „Kangur Matematyczny” (pomoc uczniom w zakodowaniu testów), opiekowali się grupami uczniów podczas próbnych egzaminów ósmoklasisty.
Klasa 4b podczas zajęć bibliotecznych poznawała katalog biblioteczny i zasady korzystania z niego, a w klasie 5b odbyły się zajęcia dot. picture booków.
W marcu ukazał się tegoroczny numer gazetki szkolnej „Głos Siódemki”, którego nauczyciele bibliotekarze są koordynatorami. Z pisemkiem można się zapoznać na stronie szkoły w zakładce „Gazetka szkolna”.
Luty w bibliotece
W lutym w bibliotece miała miejsce wystawa prac plastycznych uczniów klasy 3a na podstawie lektury „Dzieci z Bullerbyn”. Uczniowie podczas zajęć z wychowawcą wykonali lapbooki oraz lektury w pudełku, w których umieścili wybrane elementy świata przedstawionego w książce oraz jej bohaterów. Uczniowie klas młodszych na przerwach mogli się zainspirować pracami starszych kolegów i koleżanek. Działanie było zrealizowane w ramach NPRC 2.0.
Nauczyciele bibliotekarze aktywnie włączyli się w obchody rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. W obu bibliotekach zostały przygotowane wystawki książek o Mikołaju Koperniku „Chłopak, który sięgnął do gwiazd”. Uczniowie klas 2 i 3 wzięli udział w aktywnych przerwach z kodowaniem. Zadania tematycznie powiązane były z postacią Mikołaja Kopernika. W wybranych klasach 1-3 odbyły się lekcje biblioteczne pt.: „Mikołaj Kopernik i jego czasy”. Uczniowie zostali zapoznani z najważniejszymi faktami oraz ciekawostkami z życia patrona naszej szkoły za pomocą kart do teatrzyku kamishibai. Działanie zrealizowane w ramach NPRC 2.0. Klasa 7a podczas zajęć bibliotecznych rozwiązywała zadania tematycznie związane z Kopernikiem.
W ramach realizacji programu Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0 nauczyciel bibliotekarz zrealizował lekcję biblioteczną pt.: ”Czym jest pomaganie?” w klasie 1b.
W klasie 7a przeprowadzono: lekcję o hejcie w mediach na podstawie opowiadania „Lisiczka” K. Ryrych w związku z obchodzonym w lutym Dniu Bezpiecznego Internetu, a także zajęcia z czytania ze zrozumieniem. Klasa 5b zamieniła się w pisarzy i pisarki i projektowała własny bestseller, a 4b podczas zajęć zapoznawała się z katalogiem bibliotecznym.
W lutym ruszyły kolejne zajęcia Szkolnego Klubu Czytelniczo-Filmowego dla klas drugich. Tym razem zadaniem uczniów jest zaprojektowanie kart do teatrzyku kamishibai na temat tradycji wielkanocnych w Polsce i na świecie.
Nauczyciel bibliotekarz wspólnie z nauczycielami klas 1-3 zorganizował szkolne eliminacje do Miejskiego Konkursu Recytatorskiego „Wierszoklepka”, w którym wzięło udział 7 osób z klas 1-3.
Grudzień i styczeń w bibliotece
W grudniu uczniowie klas pierwszych tradycyjnie już otrzymali Wyprawki Czytelnicze z Instytutu Książki w ramach kolejnej edycji kampanii "Mała książka - wielki człowiek". Z tej okazji w trzech klasach pierwszych odbyła się akcja biblioteczna promująca czytanie. Uczniowie zostali zapoznani z wieloma korzyściami płynącymi z czytania oraz wzięli udział w dyskusji nt. wpływu umiejętności czytania na nasze codzienne życie.
Uczniowie klas 1-3 kontynuowali swój udział w zajęciach Szkolnego Klubu Czytelniczo-Filmowego. Lekcje skupione były głównie wokół teatrzyku kamishibai, do którego karty zakupiono w ramach realizacji NPRC 2.0. Uczniowie wysłuchali legend i baśni oraz oglądali ich odpowiedniki w wersji animowanej. Następnie ich zadaniem było znalezienie różnic w zaprezentowanych utworach. Ponadto, uczniowie brali udział w wystawach książek zakupionych w ramach NPRC 2.0. i kalamburach, quizach bibliotecznych.
Realizowane były w tym czasie także projekty czytelnicze w starszych klasach i zajęcia biblioteczne z czytania ze zrozumieniem i dot. korzystania z katalogu online biblioteki.
Rozstrzygnięto również konkurs dla klas 4-8 na zakładkę do książki. Nagrodzonym i wyróżnionym uczniom wręczono nagrody książkowe zakupione w ramach programu NPRC 2.0.
Wydawnictwo Dwie Siostry podarowało w grudniu naszej bibliotece eksperymentalny kryminał dla młodych czytelników "Cyryl, gdzie jesteś?" Ta niezwykła powieść nie była wznawiana w oryginalnej oprawie graficznej od ponad 30 lat.
Poza tym, w grudniu nauczyciele bibliotekarze pełnili nadzór nad przebiegiem próbnych egzaminów ósmoklasisty z jęz. polskiego, matematyki i jęz. angielskiego. Oprócz tego, przygotowali prezentację pt.: ”Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży”, którą wychowawcy klas zaprezentowali na zebraniach z rodzicami. Ponadto, nauczyciele bibliotekarze byli zaangażowani w przygotowanie jasełek i brali udział w wyjściach z uczniami do Muzeum Etnograficznego, czy do kina.
Natomiast w styczniu odbyły się ostatnie zajęcia dla klas 1-3 w ramach Szkolnego Klubu Czytelniczo-Filmowego. Nauczyciele bibliotekarze rozliczyli udział społeczności szkolnej w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0. poprzez wypełnianie tabeli monitoringowej i danych sprawozdawczych za ostatnie 2 lata.
Listopad w bibliotece
W listopadzie do szkolnych bibliotek trafiły książki, karty do teatrzyku kamishibai i elementy wyposażenia takie jak: urządzenia wielofunkcyjne, pufy i poduszki do siedzenia, a także książki przeznaczone na nagrody w konkursach promujących czytelnictwo. Dofinansowanie w wysokości 15.000 zł (środki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w tym 20% wkładu własnego Gminy Miasta Toruń) zostało przyznane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Wszystkie książki zostały opracowane i przygotowane do wypożyczania.
W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 ogłoszony został również konkurs plastyczno-czytelniczy „Zakładka do książki” dla klas 4-8.
Poza tym, ruszyły zajęcia Szkolnego Klubu Czytelniczo-Filmowego dla klas 1-3. Głównym celem zajęć jest rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów na podstawie nowego księgozbioru zakupionego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Uczniowie na zajęciach wysłuchali baśni zaprezentowanych w formie teatrzyku kamishibai, ćwiczyli umiejętność zadawania pytań za pomocą metody kwadrant pytań, brali udział w kalamburach i quizach bibliotecznych. Ponadto zapoznali się z tematyką związaną z prawami dziecka i Konwencją o prawach dziecka.
Nauczyciele bibliotekarze prowadzili lekcje związane z tematyką praw dziecka, lekcje w ramach programu Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0, a także dot. promocji nowo zakupionych książek z NPRC, zagadnień czytelniczych i korzystania z katalogu biblioteki. Brali udział w wyjściach z uczniami do teatru, kina, w uroczystości z okazji nadania przez UNICEF miastu Toruń tytułu „Miasto przyjazne dzieciom”, a także w warsztatach autorskich z Wojciechem Widłakiem „Historie z tej i nie z tej ziemi, czyli jak bawić się wyobraźnią i zostać pisarzem”, które odbyły się w CK Dwór Artusa w ramach 30. Toruńskiego Festiwalu Książki. Ponadto nadzorowali konkursy przedmiotowe organizowane przez Kuratorium Oświaty.
Październik w bibliotece
Październik to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Z tej okazji przez cały miesiąc wszystkie klasy naszej szkoły przygotowywały plakaty do tegorocznego hasła "Poznajmy się w bibliotece" oraz podjęto różne aktywności czytelnicze w bibliotece i poza nią.
Klasy II i III brały udział w zajęciach "Poznajmy braci Grimm i ich baśnie - lekcje z wykorzystaniem metody kwadrant pytań i okularów VR". Z kolei klasy I poznały bohaterów książki Joanny Olech "Pompon w rodzinie Fisiów", biorąc udział w zagadkach i zabawach czytelniczych. Również wychowawcy świetlicy, jak co roku, włączyli się w obchody Miesiąca Bibliotek i ogłosili konkurs na najlepszą okładkę do książki.
Efektem tych aktywności są wystawy prac w obu naszych budynkach, które nawiązują do znanych postaci z bajek i promują czytanie. Dziękujemy wszystkim za udział w tym wydarzeniu i piękne prace i zapraszamy do galerii zdjęć na stronie szkoły: https://sp7torun.superszkolna.pl/galeria/143440.
Wszystkie aktywności zostały zrealizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Wrzesień w bibliotece
We wrześniu nauczyciele bibliotekarze opracowywali, wypożyczali i zamawiali podręczniki i ćwiczenia z dotacji celowej. Uczniowie wszystkich klas zostali wyposażeni w darmowe podręczniki i zobowiązani do ich obłożenia.
Oprócz podręczników udało się we wrześniu zakupić i opracować książki anglojęzyczne z serii Disney Pixar oraz Macmillan Children’s Readers. Poziom językowy jest dostosowany do młodszych uczniów a książki są oparte na popularnych historiach takich jak: "Merida Waleczna", "Kraina Lodu 2", "Zaplątani", "101 Dalmatańczyków", "Toy Story", "W głowie się nie mieści 2". Z kolei dla fanów przyrody przygotowaliśmy książki o dinozaurach, małpach, motylach, wężach a nawet mrówkach.
Nauczyciele bibliotekarze wspólnie z uczniami, nauczycielami, Radą Rodziców i bibliotekarzami z Książnicy Kopernikańskiej i Biblioteki Pedagogicznej przygotowali listę książek do zakupu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
We wrześniu odbyło się także pasowanie na czytelnika, w którym wzięły udział trzy klasy pierwsze. Nasi pierwszoklasiści: zapoznali się z zasadami obowiązującymi w bibliotece, odgadywali zagadki związane z bajkami i baśniami, wygłosili przysięgę wzorowego czytelnika. Następnie wypożyczyli swoją pierwszą książkę i stali się pełnoprawnymi czytelnikami szkolnej biblioteki. Działanie zrealizowano w ramach NPRC 2.0.
Z kolei w poniedziałek 30 września świętowaliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. W każdej klasie lekcja rozpoczęła się od 5 minutowego czytania. W klasach młodszych nauczyciele czytali m.in.: "Szelmostwa lisa Witalisa", "Piaskowego wilka", "Mikołajka", "Calineczkę" i "101 dalmatyńczyków”. Klasa 3a dodatkowo wykonała rysunki ilustrujące przeczytane historie. W klasach starszych czytano m.in.: "Księcia Mgły", "Paxa", "Chłopców z Placu Broni”. Działanie zrealizowano w ramach NPRC 2.0.