CZERWIEC W BIBLIOTECE
Czerwiec jest zawsze intensywnym miesiącem w bibliotece szkolnej, ponieważ uczniowie rozliczają się z podręczników, lektur i innych książek. To również czas zamawiania podręczników na przyszły rok szkolny przez nauczycieli bibliotekarzy. Mimo to udało się przeprowadzić jeszcze lekcje biblioteczne podsumowujące projekt Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0. W dwóch klasach (3b i 2c) odbyły się zajęcia pt. ”O magii dobra - refleksje na temat wdzięczności i dobrych uczynków” na podstawie książki „Chłopiec, kret, lis i koń” autorstwa Charlie Mackesy.
Natomiast 3 czerwca, wspólnie z klasą 3b i jej wychowawcą, pani Ela uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez panią Justynę Gierszewską pt: ”Język japoński” w Książnicy Kopernikańskiej. Uczniowie poznali kulturę japońską, strój yukata i podstawowe zwroty w języku japońskim.
W tym miesiącu również rozstrzygnęliśmy konkurs na „Najładniejszy zeszyt lektur” wśród klas 1-3.
Więcej informacji tutaj.
MAJ W BIBLIOTECE
W związku z Tygodniem Bibliotek pod hasłem "Biblioteka - świat w jednym miejscu", który trwał od 8 do 15 maja, w naszej szkolnej bibliotece zrealizowaliśmy sporo działań promujących czytelnictwo.
W klasie 3a i 3b odbyły się lekcje utrwalające wiedzę o bibliotece, jej zasobach i zasadach układania księgozbioru. W klasie 1b odbyła się lekcja pt.: ”Co robisz z pomysłem?” z elementami biblioterapii na podstawie książki Kobi Yamady, do której powstały fantastyczne pomysły na aktywne spędzenie popołudnia.
Natomiast w klasach 2c, 3a i 3b uczniowie wzięli udział w lekcjach rozwijających wyobraźnię pt.: „Historia soli i jej zastosowanie” – przedstawiona za pomocą teatrzyku kamishibai z wykorzystaniem kart rozwijających kreatywność.
Na korytarzu w budynku Morcinka miała miejsce „Wystawa niewidzialnych książek”, zachęcająca uczniów do odwiedzenia biblioteki i wypożyczenia książek widzialnych ;)
W maju dwukrotnie uczniowie klasy 2c wraz z paniami Anią i Elą odwiedzili Książnicę Kopernikańską. 12 maja zapoznali się ze zbiorami bibliotecznymi Filii nr 3, natomiast 31 maja mieli okazję uczestniczyć w zajęciach pt:”Świat samurajów” w Książnicy Kopernikańskiej przy ul. Słowackiego. Zajęcia prowadziła pani Justyna Gierszewska – bibliotekarz i znawca kultury i języka japońskiego.
W kl. 4a odbyły się zajęcia zapoznające uczniów z książkami: "Już, już!" i "Bajka o bąkach i jednym trzmielu" oraz głośne czytanie ich fragmentów.
W kl. 6a odbyło się głośne czytanie książki Olgi Tokarczuk "Zgubiona dusza" oraz dyskusja o wartościach i zachowaniu człowieka.
W maju do naszej biblioteki szkolnej trafiły książki i kolorowanki w języku ukraińskim dla naszych uczniów i uczennic. Wszystko to dzięki inicjatywie Fundacji Powszechnego Czytania i wydawnictwu Nowa Era. Na stronie wydawnictwa możemy przeczytać: 'Jak pięknie powiedział Mieczysław Kotarbiński: "Ludzkość wymyśliła dwie doniosłe rzeczy na świecie. Najmądrzejszą rzecz - książkę i najgłupszą – wojnę". Niech zatem mądrość zwycięża! Niech książki niosą uśmiech'. A my bardzo dziękujemy Fundacji i Wydawnictwu za wspólną inicjatywę i za ten dar, zachęcając jednocześnie do wypożyczania zbiorów.
Oprócz tego, pod koniec maja do naszej biblioteki trafiły także bezpłatne książki dla dzieci autorstwa znanych ukraińskich autorów i ilustratorów, wydane przez Fundacja Świętego Mikołaja we współpracy z Ukraińskim Instytutem Książki. Bardzo dziękujemy za ten dar!
KWIECIEŃ W BIBLIOTECE
W kwietniu obchodziliśmy Dzień Ziemi, z tej okazji została zaprezentowana gazetka ścienna pt.: „Porozmawiajmy o zanieczyszczeniu powietrza” w ramach szkolnego klubu UNICEF. Uczniowie klas 1 wykonali do niej rysunki plastyczne przestawiające przyczyny słabej jakości powietrza w naszym środowisku. W klasie 4a odbyła się lekcja biblioteczna z wykorzystaniem materiałów UNICEF nt. zanieczyszczenia powietrza.
W tym miesiącu biblioteka aktywnie włączyła się w działania programu Szkoła Pozytywnego Myślenia 2.0. Tematem przewodnim był „Komiks jako narzędzie radzenia sobie z emocjami”. W trzech klasach 2a, 3a, 3b odbyły się lekcje pt: „Komiks a emocje. Prezentacja dziejów komiksu i próba stworzenia własnego. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji”. W efekcie zajęć uczniowie przygotowali swoje autorskie komiksy.
Natomiast w klasie 2b odbyła się lekcja z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai pt.: „Historia soli i jej zastosowanie”, podczas której uczniowie ćwiczyli umiejętność układania opowiadania za pomocą losowych kart metaforycznych.
Z kolei 26 kwietnia we wtorek odbyło się spotkanie autorskie on-line z pisarzem Waldemarem Cichoniem autorem popularnej serii książek o kocie Cukierku. Dzieci dowiedziały się, co zainspirowało autora do napisania książek o kocie i innych zwierzętach. Pan Cichoń opowiedział jak wygląda proces powstawania książki oraz odpowiedział na pytania naszych uczniów. Spotkanie zostało uatrakcyjnione przez dwa koty - Cukierka i Tradycję, które są bohaterami książek Pana Waldemara.
W starszych klasach odbywały się zajęcia czytelnicze promujące książki polskich pisarzy i zachęcające do dyskusji, tj. „Zgubiona dusza” O. Tokarczuk, „Pogoda dla puchaczy” M. Kozioła, a także zajęcia „Każdy jest inny” podczas których uczniowie projektowali wg instrukcji kosmiczną hulajnogę.
MARZEC W BIBLIOTECE
W marcu obchodziliśmy Światowy Tydzień Mózgu (w dniach 14 – 20 marca) w związku z tym w klasach 1-3 i w klasach 4a, 4b oraz 5c odbyły się lekcje popularyzujące ten fascynujący ludzki organ. Uczniowie zapoznali się z budową i funkcjonowaniem mózgu, dowiedzieli się w jaki sposób można uprawiać gimnastykę mózgu oraz co robić by zapamiętać więcej z lekcji. Poznane fakty uczniowie utrwalili za pomocą notatki graficznej.
W związku z realizacją programu Erasmus+ w bibliotece odbyła się prezentacja dla uczniów i nauczycieli z Hiszpanii pt: ”Library in our school” (Biblioteka w naszej szkole). Nasi goście dowiedzieli się jakie zadania ma nauczyciel bibliotekarz w naszej szkole oraz w jaki sposób promujemy czytelnictwo. Przy okazji okazało się, że seria książek pt. ”Najfutbolniejsi” jest również bardzo popularna w Hiszpanii, gdyż ich autorem jest Roberto Santiago - hiszpański pisarz i scenarzysta.
LUTY W BIBLIOTECE
W lutym obchodziliśmy 549 rocznicę urodzin patrona naszej szkoły Mikołaja Kopernika. Z tej okazji w klasach 1-3 odbyły się lekcje biblioteczne, na których uczniowie poznali inne, mniej znane oblicze Mikołaja Kopernika. Przede wszystkim poznali słynnego astronoma z perspektywy życia społecznego w epoce średniowiecza. Dowiedzieli się wielu ciekawostek na jego temat, np.: jak wyglądała szkoła w czasach Kopernika, w co się bawił przyszły astronom z rodzeństwem i kolegami, obyczaje przy stole i zasady higieny w średniowieczu oraz czy Kopernik się całował. Uczniowie prezentowali w grupach najważniejsze ciekawostki i wspólnie sprawdzali nabytą przez siebie wiedzę.
Nasza szkoła aktywnie bierze udział w inicjatywie edukacyjnej Klub Szkół UNICEF. Z tej okazji
w bibliotece powstała gazetka ścienna promująca zdrowe odżywianie. Uczniowie klas pierwszych udekorowali gazetkę swoimi rysunkami ulubionych warzyw i owoców.
W lutym, w ramach prac technicznych uzupełniono konta czytelników w programie bibliotecznym o numery PESEL, w związku z planowanym wdrożeniem tzw. jednokrotnego logowania w systemie VULCAN. Usprawni to czytelnikom dostęp do funkcji systemu, w tym do katalogu online biblioteki szkolnej.
Co więcej, biblioteka szkolna wzbogaciła się w wiele książek dla dzieci oraz nauczycieli (ok. 200 egzemplarzy). Zostały one opracowane i udostępnione do wypożyczania .
Grudzień i styczeń w bibliotece
Grudzień był bardzo intensywnym miesiącem w pracy biblioteki szkolnej. W obu budynkach została przeprowadzona inwentaryzacja księgozbioru szkolnego, tzw. skontrum. W sumie w naszych obu bibliotekach znajduje się 14463 woluminów. Komisja inwentaryzacyjna zainwentaryzowała księgozbiór znajdujący się na półkach, opracowała wnioski pokontrolne oraz listy braków względnych
i bezwzględnych.
W tych miesiącach zostały przeprowadzone lekcje biblioteczne promujące szkolny księgozbiór na podstawie książki Fridy Nilsson „Piraci Oceanu Lodowego” oraz zajęcia z książką Olgi Tokarczuk „Zgubiona dusza”.
LISTOPAD W BIBLIOTECE
W listopadzie obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. W związku z tym, w klasach 1-3 odbyły się lekcje biblioteczne popularyzujące to święto. Uczniowie zapoznali się z postacią Janusza Korczaka, dzięki wysłuchaniu fragmentów książki „Pamiętnik Blumki” oraz utrwalili zasady zachowania wobec dzieci promowane przez Janusza Korczaka, oparte na partnerstwie i szacunku. Zapoznali się również z obowiązkami dzieci w domu dziecka i dyskutowali nt. swoich obowiązków
w domu i w szkole. Sprawdzili swoją wiedzę z zakresu bajek i baśni podczas rozwiązywania krzyżówki.
W klasach 4-8 odbywały się zajęcia biblioteczne w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, podczas których poruszano tematykę zrównoważonego rozwoju. Rozwiązywano też zagadki logiczne ćwiczące umysł. Klasy ósme zapoznawały się z zasadami działania bibliotek cyfrowych i wyszukiwania w nich zbiorów.
„Mała książka – wielki człowiek” - po raz kolejny otrzymaliśmy wyprawkę dla pierwszoklasistów
z Instytutu Książki. Więcej informacji tutaj:
https://sp7torun.superszkolna.pl/wiadomosci/473940/mala-ksiazka---wielki-czlowiek
PAŹDZIERNIK – MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
Październik – tradycyjnie - jak co roku był Międzynarodowym Miesiącem Bibliotek Szkolnych. Tematem przewodnim tegorocznych obchodów były „Baśnie i legendy z całego świata”. Uczniowie klas 1-3 brali udział w lekcjach bibliotecznych, na których słuchali baśni „Mój przyjaciel Kemushi” i „Smok wawelski” przedstawionych za pomocą teatrzyku kamishibai. Uczniowie zapoznali się z historią drewnianego teatrzyku wywodzącego się z Japonii. Następnie starali się rozkodować postaci z baśni i legend na specjalnie przygotowanych kartach pracy. W ten sposób udało nam się połączyć baśnie i legendy z tygodniem kodowania #CodeWeek. Efekty tych prac można podziwiać na bibliotecznej wystawie. Uczniowie klas starszych brali udział w zajęciach bibliotecznych, podczas których słuchali baśni i legend afrykańskich, eskimoskich i nordyckich.
W tym roku również nauczyciele świetlicy aktywnie włączyli się w obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Nauczyciele głośno czytali wybrane legendy indiańskie, morskie, oraz z różnych zakątków Europy przygotowane przez bibliotekarza. Na tej podstawie powstały wspaniałe prace plastyczne, które można podziwiać w holu szkoły i na stronie świetlicy. Fotorelacja poniżej: https://sp7torun.superszkolna.pl/cms/89206/rok-szkolny-20212022
19 października uczniowie i nauczyciele naszej szkoły kolejny już raz brali udział w II Międzynarodowej Przerwie na czytanie – biciu rekordu w czytaniu na przerwie. Uczniowie przynieśli z domu swoje ulubione książki lub odwiedzali tłumnie bibliotekę, by wypożyczyć interesujące ich pozycje. Celem tej akcji jest m.in. promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży; pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe; zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
27 października nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu „Mój wakacyjny dziennik”. Obszerną fotorelację z wręczenia nagród można znaleźć tutaj: https://sp7torun.superszkolna.pl/wiadomosci/468032/moj-wakacyjny-dziennik
Wrzesień w bibliotece
Początek września to intensywny okres pracy w bibliotece szkolnej. Nowe podręczniki i ćwiczenia zostały rozpakowane, policzone, zaewidencjonowane, opracowane i rozdane wszystkim uczniom naszej szkoły. Klasy II, V i XVIII otrzymały nowe ich edycje. Obowiązkiem każdego ucznia jest obłożenie podręczników w dostępne materiały i dbanie o nie przez cały rok szkolny.
W drugiej połowie września odbyło się pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych. Nasi pierwszoklasiści zapoznali się z zasadami obowiązującymi w bibliotece, odgadywali zagadki związane z bajkami i baśniami oraz wypożyczyli swoją pierwszą książkę. W pozostałych klasach odbyły się zajęcia promujące czytelnictwo. W klasach drugich uczniowie zapoznali się
z przygodami smoka Pompona z książki „Pompon w rodzinie Fisiów” Joanny Olech. Pracowali
w grupach, by stworzyć przyjaciela smoka Pompona, a efekty ich prac można podziwiać na wystawie w bibliotece. Klasy trzecie zamieniły się w superdrużyny i pracowały w grupach nad tym, jak pomóc bohaterom z tomu opowiadań „Bezpieczna bajka”. Uczniowie ćwiczyli takie kompetencje społeczne jak: empatię, asertywność, zdolność rozwiązywania konfliktów i umiejętność własnej autoprezentacji.
Dnia 29 września w szkole odbył się Dzień Głośnego Czytania. Każdą z lekcji rozpoczynaliśmy pięciominutowym czytaniem wybranej lektury.