5.png [300x450]

Głównym celem innowacji jest wprowadzenie na zajęciach komputerowych od klas pierwszych nauki podstaw programowania, by rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne czy planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia. 

Podczas zajęć uczniowie będą korzystać z programów: Scratch 2.0, Logomocja Imagine, Lego Education WeDo 2 oraz klocków Lego.

Nauka programowania prowadzona w ciekawy sposób, ma rozbudzić zainteresowanie jak największej liczby uczniów przedmiotami ścisłymi oraz rozwinąć umiejętności kreatywnego i świadomego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów. 

Autor innowacji: Małgorzata Sobczyk

Realizacja innowacji

Innowacja pedagogiczna "Programiści przyszłości" była realizowana w Szkole Podstawowej nr 7 w Toruniu,  w roku szkolnym 2016/2017,  w dwóch klasach pierwszych, podczas zajęć komputerowych.

Na jej realizację przeznaczono w każdej klasie po 10 jednostek lekcyjnych. Treści do realizacji zgrupowano w dwa tematyczne moduły:

L.p.

Temat

Ilość jednostek lekcyjnych

Moduł I - Kot jedzie na wycieczkę (program Scratch)

1

Przyjaciele kota

1

2

Widok z okna

2

3

Zgadnij kim jestem?

1

Moduł II - Język Scratcha (program Scratch)

4

Poznaję koci język

2

5

Kot mnie rozumie!

1

6

Spójrz, co potrafię!

1

7

Złap mnie!

2

W roku szkolnym 2017/2018,  była realizowana również w klasach drugich,

L.p.

Temat

Ilość jednostek lekcyjnych

Moduł I - Trafiłem na pewną chmurę (program Scratch)

1

Przygotowania do podróży

1

2

Jak tu trafiłem?

1

3

Spotkałem Migotka

1

4

Jak on się porusza?

1

5

Skoki po chmurach

1

6

Poznajmy się

1

7

Ścigajmy się

1

Moduł II - Kolorowy świat (program Scratch)

8

Umiesz rysować?

1

9

Zdajmy się na los

1

10

Głośny artysta

1

a w roku szkolnym 2018/2019 w klasach trzecich:

L.p.

Temat

Ilość jednostek lekcyjnych

Moduł  - W labiryncie (program Scratch)

1

Trafiłem do labiryntu

2

2

Idź ostrożnie!

2

3

Uwaga, alarm!

2

4

Mam cię!

1

5

Zobaczcie, co znalazłem!

1

6

Jestem zwycięzcą!

1

7

We are the champions!

1

Realizatorami innowacji były wychowawczynie poszczególnych klas. Wykorzystywały one   opracowane przez autorkę innowacji scenariusze zajęć  oraz  pomoce dydaktyczne, zawarte w załącznikach.

Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że cele innowacji zostały zrealizowane. Uczniowie pracowali chętnie, wykazując się kreatywnością. Poprawnie wykonywali stawiane przed nimi zadania.  Pytani o opinię na temat zajęć, za każdym razem udzielali pozytywnych odpowiedzi. Nauczyciele realizujący innowację ocenili jako bardzo przydatne załączone do innowacji scenariusze zajęć.