Głównym celem innowacji jest wprowadzenie na zajęciach komputerowych od klas pierwszych nauki podstaw programowania, by rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne czy planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia.
Podczas zajęć uczniowie będą korzystać z programów: Scratch 2.0, Logomocja Imagine, Lego Education WeDo 2 oraz klocków Lego.
Nauka programowania prowadzona w ciekawy sposób, ma rozbudzić zainteresowanie jak największej liczby uczniów przedmiotami ścisłymi oraz rozwinąć umiejętności kreatywnego i świadomego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów.
Autor innowacji: Małgorzata Sobczyk
Realizacja innowacji
Innowacja pedagogiczna "Programiści przyszłości" była realizowana w Szkole Podstawowej nr 7 w Toruniu, w roku szkolnym 2016/2017, w dwóch klasach pierwszych, podczas zajęć komputerowych.
Na jej realizację przeznaczono w każdej klasie po 10 jednostek lekcyjnych. Treści do realizacji zgrupowano w dwa tematyczne moduły:
L.p. |
Temat |
Ilość jednostek lekcyjnych |
Moduł I - Kot jedzie na wycieczkę (program Scratch) |
||
1 |
Przyjaciele kota |
1 |
2 |
Widok z okna |
2 |
3 |
Zgadnij kim jestem? |
1 |
Moduł II - Język Scratcha (program Scratch) |
||
4 |
Poznaję koci język |
2 |
5 |
Kot mnie rozumie! |
1 |
6 |
Spójrz, co potrafię! |
1 |
7 |
Złap mnie! |
2 |
W roku szkolnym 2017/2018, była realizowana również w klasach drugich,
L.p. |
Temat |
Ilość jednostek lekcyjnych |
Moduł I - Trafiłem na pewną chmurę (program Scratch) |
||
1 |
Przygotowania do podróży |
1 |
2 |
Jak tu trafiłem? |
1 |
3 |
Spotkałem Migotka |
1 |
4 |
Jak on się porusza? |
1 |
5 |
Skoki po chmurach |
1 |
6 |
Poznajmy się |
1 |
7 |
Ścigajmy się |
1 |
Moduł II - Kolorowy świat (program Scratch) |
||
8 |
Umiesz rysować? |
1 |
9 |
Zdajmy się na los |
1 |
10 |
Głośny artysta |
1 |
a w roku szkolnym 2018/2019 w klasach trzecich:
L.p. |
Temat |
Ilość jednostek lekcyjnych |
Moduł - W labiryncie (program Scratch) |
||
1 |
Trafiłem do labiryntu |
2 |
2 |
Idź ostrożnie! |
2 |
3 |
Uwaga, alarm! |
2 |
4 |
Mam cię! |
1 |
5 |
Zobaczcie, co znalazłem! |
1 |
6 |
Jestem zwycięzcą! |
1 |
7 |
We are the champions! |
1 |
Realizatorami innowacji były wychowawczynie poszczególnych klas. Wykorzystywały one opracowane przez autorkę innowacji scenariusze zajęć oraz pomoce dydaktyczne, zawarte w załącznikach.
Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że cele innowacji zostały zrealizowane. Uczniowie pracowali chętnie, wykazując się kreatywnością. Poprawnie wykonywali stawiane przed nimi zadania. Pytani o opinię na temat zajęć, za każdym razem udzielali pozytywnych odpowiedzi. Nauczyciele realizujący innowację ocenili jako bardzo przydatne załączone do innowacji scenariusze zajęć.