Autor innowacji oraz prowadzący zajęcia – Justyna Masilunas

Niniejsza innowacja dotyczy nieobowiązkowych lekcji etyki w klasach I-III. Podczas tych lekcji stopniowo wprowadzany jest język angielski. Nauczyciel prowadzący skupia się głównie na ogólnym rozumieniu języka oraz poszerzeniu słownictwa. Jest to innowacja programowa podczas której realizowana będzie podstawa programowa z etyki.

Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego nowożytnego dla klas I-III, na tym etapie język obcy powinien przede wszystkim przyczyniać się do wszechstronnego rozwoju dziecka, a nie stanowić celu samego w sobie. Znaczącą rolę pełni tutaj pozytywne nastawienie dzieci do nauki języka angielskiego. W edukacji wczesnoszkolnej głównym zadaniem nauczyciela jest zachęcenie do nauki języka obcego w późniejszych etapach edukacji. Pozytywnie nastawione dzieci będą o wiele bardziej zmotywowane do dalszej nauki.

W ostatnim czasie coraz głośniej mówi się o metodzie nauki języka angielskiego CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli „zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe”. CLIL jest narzędziem nauczania i uczenia się zarówno języka obcego, jak i treści wybranego przedmiotu. Jednym ze sposobów realizowania CLIL jest wykorzystanie języka obcego do nauczania treści charakterystycznych dla poszczególnych przedmiotów nauczania. Zadaniem nauczyciela jest wtedy przedstawienie treści w danym języku w taki sposób, aby były zrozumiałe dla uczniów. Pomocne jest w tym zastosowanie różnych środków wizualnych: ilustracji, wykresów, doświadczeń, filmów.

Dzieci młodsze przyswajają język znacznie szybciej, warto zatem rozpocząć lekcje rozwijające ich kompetencje językowe już w klasie pierwszej. Połączenie nauki angielskiego z zajęciami etyki sprawi, że przyswajanie słownictwa czy zwrotów będzie przychodziło uczniom naturalnie, niejako przy okazji. Stworzy też możliwość wykorzystania na zajęciach bogatych zasobów anglojęzycznych.

Realizacja innowacji rozpoczęła się w roku szkolnym 2018/2019. W tym roku udział w zajęciach brali udział uczniowie klas pierwszych. Innowacja w tych klasach będzie kontynuowana do klasy trzeciej.