4.png [2245x1587]
5.png [2245x1587]

1png [2245x1587]

2png [2245x1587]

3png [2245x1587]

innowacja_ciekawa_matematykapng [1587x2245]

Głównym celem innowacji „Ciekawa matematyka” jest wspomaganie uczniów w nabywaniu umiejętności wykorzystywania wiedzy matematycznej w praktyce i ukazaniu atrakcyjności matematyki.

A także:

  • Utrwalanie poznanych pojęć i umiejętności matematycznych;

  • Rozwijanie sprawności rachunkowej i biegłości w zadaniach tekstowych;

  • Nabywania umiejętności konstrukcyjnych;

  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kreatywności i wyobraźni przestrzennej;

  • Kształtowanie intuicji matematycznej;

  • Kształcenie umiejętności konstruowania prostych gier;

  • Rozbudzenie aktywności poznawczej i twórczości;

  • Rozbudzanie motywacji do nauki i zainteresowania matematyką;

  • Wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania problemów w sytuacjach praktycznych;

  • Wdrażanie do przestrzegania zasad współzawodnictwa, zawartych reguł i umów;

  • Budowanie optymizmu poznawczego i odporności na porażki.

Tematyka zajęć

Przewidziane zostały główne kierunki działań: zadania w terenie, gry logiczne, ciekawostki
i zabawy matematyczne, zadania praktyczne, szyfry i zagadki, zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości.

 

Lp.

Termin

Tematyka

Efekty

Matematyka w terenie – zajęcia na boisku szkolnym.

1.

Wrzesień

Jakie pole i obwód ma szkolne boisko?

Figury płaskie wokół nas.

Wyznaczanie prędkości ruchu na podstawie pomiaru czasu i drogi.

 

Święto tabliczki mnożenia. Eksperymenty matematyczne.

2.

Październik

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia – przygotowanie szkolnych obchodów.

Proporcjonalność prosta na kuchennym stole.

Do czego służy krążek mierniczy i jak go wykonać?

Prawdopodobieństwo zdarzeń na przykładzie rzutów sześcienną kostką do gry.

 

Ciekawostki matematyczne. Systemy zapisywania liczb.

Elementy szyfrowania i kodowania.

3.

Listopad

W świecie geometrii fraktalnej –

Dywan Sierpińskiego, Kostka Mengera i Krzywa Kocha.

Jak rozpoznać figury osiowosymetryczne? Kolamy - symetria na szczęście.

Czym zajmuje się kryptologia? – przykłady szyfrów i kodów.

Wprowadzenie do systemu binarnego.

Detektywistyczne stacje zadaniowe – pola wielokątów.

 

Matematyka na święta.

4.

Grudzień

Świąteczna gra planszowa.

Rozwiązywanie zadań tekstowych i zagadek matematycznych
o tematyce świątecznej.

 

Matematyka na planszy.

5.

Styczeń/luty

Planszowe gry matematyczne z wykorzystaniem dziesięciościennych kostek do gry.

Gry matematyczne – strategiczne, logiczne, escape room stacjonarny.

Domino i bingo z działaniami matematycznymi.

 

Święto liczby Pi. W krainie wielościanów – zrób sobie bryłę.

Matematyka w rozszerzonej rzeczywistości.

6.

Marzec/

kwiecień

Poznajmy Ludolfinę – sposoby wyznaczania przybliżonej wartości liczby Pi. Przygotowania do święta liczby Pi.

Anaglify – figury geometryczne w 3D.

Figury przestrzenne – co mieszka w sześcianie i innych bryłach? Tworzenie modeli i szkieletów brył.

Charakterystyka brył platońskich – obserwacja figur w rozszerzonej rzeczywistości.

 

Doświadczenia z geometrią – zabawki matematyczne.

7.

Maj

Własności i opis wielokątów – zastosowanie długopisów 3D. Punktowce geometryczne.

Iluzje optyczne - Trójkąt Penrose'a jako przykład figury niemożliwej.

Chińska układanka – tangram. Wykonanie zabawki i ćwiczenia
w układaniu różnych obrazków.

Figury na Geoplanie. Tworzenie i zastosowanie własnych tabliczek.