Od października w naszej szkole realizowana jest po raz kolejny innowacja “A ja będę w przyszłości…geografem”.
Celem innowacji jest identyfikowanie, wspieranie i rozwijanie zainteresowań uczniów naukami geograficznymi (geografia fizyczna: meteorologia, hydrologia, kartografia, geologia i gleboznawstwo) poprzez stosowanie metod praktycznych: obserwacja, doświadczenie, ćwiczeń praktyczne czy zajęć terenowych, a także elementów metod i technik twórczego rozwiązywania zadań - heurystyk twórczych.
Autorem i realizatorem innowacji jest Aleksandra Janka-Ciesielska, n-l geografii.
Realizacja innowacji
W poniedziałek 20 maja, młodzi geografowie naszej szkoły, dowiedzieli się jakie ciekawostki hydrologiczne kryje Bulwar Filadelfijski.
Tym razem uczestnicy zajęć realizowanych w ramach innowacji “A ja będę w przyszłości…geografem” wybrali się nad Wisłę.
Podczas zajęć terenowych dowiedzieli się czym jest, do czego służy i jak wygląda wodowskaz. To te “duże podziałki” umieszczone na schodach przy bulwarze. Uczniowie wiedzą, że to niezbędne narzędzie w pracy hydrologa, służy do odczytywania stanów wody - tych codziennych, ale również podczas wezbrań i powodzi.
Kolejnym ciekawym obiektem nad Wisłą jest zabytkowy budynek, mały drewniany domek w stylu norweskim, w którym mieści się limnigraf, samopiszące urządzenie służące do ciągłego zapisu poziomu wody w Wiśle.
Zabytkowy budynek, przypominający kapliczkę, z zegarem i urządzeniami do pomiaru wiatru na szczycie dachu, należy do Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
Kolejnym punktem zajęć nad Wisłą były tablice powodziowe, zwane też znakami wielkich wód - czyli tablice informujące o stanach wody Wisły w czasie historycznych powodzi.
Znaki, umieszczone są na Bramie Mostowej, na początku ulicy Mostowej.
W historycznych czasach poziom Wisły osiągał nawet ponad 10 m 😱.
Młodzi geografowie wiedzą także, że ulica Mostowa to jedna z najstarszych ulic Torunia, która swym zasięgiem obejmuje obszar od Bramy Mostowej do ulicy Szerokiej. Do początku XVI w. nazywano ją Przewoźną, ponieważ prowadziła w kierunku promu, który znajdował się przy Wiśle i służył do transportu ludzi i towarów na kujawski brzeg rzeki.
Pod koniec XV wieku Rada Miejska otrzymała od króla Jana Olbrachta pozwolenie na budowę stałego mostu na rzece. Po jego wzniesieniu nastąpiła zmiana nazwy ulicy, przy której z czasem powstawały spichrza do magazynowania towarów, a także mennica toruńska, wybijała monety dla Zakonu Krzyżackiego.
Zachęcamy do odwiedzenia tych ciekawych miejsc, na które dotychczas, podczas spacerów wzdłuż Wisły, mogliście nie zwracać uwagi.
Pozdrawiamy,
Młodzi geografowie z SP
W poniedziałek 29 kwietnia, Młodzi geografowie naszej szkoły, poznali tajniki kolejnego geograficznego zawodu.
Tym razem uczestnicy zajęć realizowanych w ramach innowacji “A ja będę w przyszłości…geografem” odwiedzili Stację Hydrologiczno-Meteorologiczną IMGW w Toruniu.
Podczas spotkania z obserwatorami meteorologicznymi dowiedzieliśmy się jak wygląda praca obserwatora oraz poznaliśmy podstawowe zadania stacji meteorologicznej.
Stacja w Toruniu należy do jednej z 60 takich stacji na terenie Polski.
Wiemy jakie obowiązki ma obserwator pogody, jak wygląda ogródek meteorologiczny i jakie składniki pogody można mierzyć, a jakie obserwować.
W budynku stacji mogliśmy zobaczyć różne przyrządy do pomiarów, z których korzystano kiedyś, a także takie, które wykorzystywane są do dzisiaj.
Zachęcamy do zapoznania się z fotorelacją z naszej wyprawy.
Młodzi geografowie z SP7
Podczas realizacji tematów z pierwszego bloku tematycznego “Być jak …kartograf” uczniowie stworzyli z masy solnej własne makiety Polski przedstawiające najważniejsze cechy ukształtowania, przebieg największych rzek i położenie dużych/ważnych dla nas miast. Uczniowie stworzyli także przestrzenny model ukształtowania powierzchni Ziemi.
Zadanie to było podsumowaniem zagadnień dotyczących pracy z mapą. Młodzi geografowie wiedzą jak wyznaczyć kierunki geograficzne za pomocą kompasu i gnomonu, potrafią wyznaczyć kierunki różnych obiektów w stosunku do miejsca obserwacji (określić azymut). Wiedzą do czego potrzebne są nam mapy i jak odnaleźć drogę do wyznaczonego celu.
Poszerzając wiedzę w zakresie geologii i gleboznawstwa, to kolejny blok tematyczny “Być jak …. geolog i gleboznawca”, młodzi geografowie nauczyli rozpoznawać się podstawowe rodzaje skał. W trakcie przeprowadzania wielu doświadczeń sprawdzali cechy skały - kruchość, twardość, zapach. W bezpiecznych warunkach potrafią również sprawdzić czy dana skała zawiera węglan wapnia - sprawdzali, które ze skał się “burzą”.
Uczestnicy zajęć tworzyli również własne skały wykorzystując do tego piasek i różne spoiwa - wodę, cukier, sól oraz gips modelarski.
Uczniowie odbyli także podróż w czasie - poznali podstawowe skamieniałości - jako dowody życia różnorodnych form na naszej planecie już wiele milionów lat temu.
Żądni wiedzy uczniowie zgłębiali tajniki gleby - bardzo przyziemnego tematu, a jakże istotnego w naszym życiu.
Odwiedziliśmy Katedrę Gleboznawstwa gdzie podczas zajęć warsztatowych uczniowie mieli okazję dowiedzieć się czym jest gleba, jakie jest jej znaczenie, poznać jej składniki i różne rodzaje.
Najwięcej radości sprawiło uczniom stworzenie własnego profilu glebowego, a takę przeprowadzenie kilku doświadczeń umożliwiających sprawdzenie właściwości gleby.
Na podsumowanie rozważań “glebowych” stworzyliśmy jeszcze raz profile glebowe - tym razem wykorzystywaliśmy różne materiały: ścinki bibuły, kaszę manna i jęczmienną oraz glebę ogrodową.
Przed nami kolejne dwa bloki tematyczne, kolejne doświadczenia, eksperymenty i zajęcia w terenie…
Zachęcamy do zapoznania się z efektami naszych geograficznych spotkań.
Uczestnicy zajęć “A ja będę w przyszłości…geografem”
w minionym tygodniu, Młodzi geografowie naszej szkoły, poznali tajniki kolejnego geograficznego zawodu.
Tym razem uczestnicy zajęć realizowanych w ramach innowacji “A ja będę w przyszłości…geografem” odwiedzili stację Hydrologiczno-Meteorologiczną IMGW w Toruniu.
Niepozorny budynek, na osiedlu Wrzosy, jest zbiornicą ważnych danych meteorologicznych. Zbierane są o to aby mogły powstawać mapy pogody, a także ostrzeżenia przed różnymi niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi.
Podczas spotkania z obserwatorami meteorologicznymi dowiedzieliśmy się jak wygląda praca obserwatora oraz poznaliśmy podstawowe zadania stacji meteorologicznej.
Stacja w Toruniu należy do jednej z 60 takich stacji na terenie Polski.
Wiemy jakie obowiązki ma obserwator pogody, jak wygląda ogródek meteorologiczny i jakie składniki pogody można mierzyć, a jakie obserwować.
W budynku stacji mogliśmy zobaczyć różne przyrządy do pomiarów, z których korzystano kiedyś, a także takie, które wykorzystywane są do dzisiaj.
Zachęcamy do zapoznania się z fotorelacją z naszej wyprawy.
Młodzi geografowie z SP7
https://drive.google.com/drive/folders/1w5EJtEItHGNHXwNFx4kfiPnj89uFS3Lk?usp=share_link